viernes, 25 de agosto de 2023

LES JO 2024, SUJET DE CONFLIT ENTRE LES BOUQUINISTES ET LA MAIRIE DE PARIS. AND A BOOK: MARY BEARD´S EMPEROR OF ROME

Les libraires installés sur les quais refusent que leurs « boîtes » soient déplacées à l’occasion des Jeux olympiques à l’été 2024, et particulièrement lors de la cérémonie d’ouverture sur la Seine.

Par Nicole Vulser

Les bouquinistes parisiens sont sens dessus dessous. Ou, plutôt, ce sont leurs « boîtes », disposées sur les berges de la Seine, qui pourraient l’être dans un an. Car, avec les Jeux olympiques et paralympiques (JOP) de Paris 2024, et surtout la cérémonie d’ouverture des JO qui aura lieu sur la Seine le 26 juillet 2024, les mesures de sécurisation ont conduit la Préfecture de police à leur demander par courrier d’enlever leurs installations.

La Mairie de Paris en a également informé les représentants des libraires lors d’une réunion, le 10 juillet. « Pendant les Jeux, et surtout la cérémonie d’ouverture, l’accès aux quais hauts sera très contraint », ont prévenu Pierre Rabadan, chargé du sport et des Jeux olympiques (JO), et Olivia Polski, chargée du commerce et de l’artisanat.

De quoi attiser la colère des intéressés. « On nous a clairement expliqué que nos boîtes allaient gêner la vue le jour de la cérémonie d’ouverture des J0 et que nous allions être obligés de les démonter », s’agace Jérôme Callais, président de l’Association culturelle des bouquinistes de Paris, qui compte 200 membres sur les 233 installés le long des quais de la Seine………..

https://www.lemonde.fr/economie/article/2023/07/25/paris-2024-les-jo-sujet-de-conflit-entre-les-bouquinistes-et-la-mairie-de-paris_6183334_3234.html


AND A BOOK:

MARY BEARD, EMPEROR OF ROME


A sweeping account of the social and political world of the Roman emperors by “the world’s most famous classicist” (Guardian).

In her international bestseller SPQR, Mary Beard told the thousand-year story of ancient Rome, from its slightly shabby Iron Age origins to its reign as the undisputed hegemon of the Mediterranean. 

Now, drawing on more than thirty years of teaching and writing about Roman history, Beard turns to the emperors who ruled the Roman Empire, beginning with Julius Caesar (assassinated 44 BCE) and taking us through the nearly three centuries—and some thirty emperors—that separate him from the boy-king Alexander Severus (assassinated 235 CE).

Yet Emperor of Rome is not your typical chronological account of Roman rulers, one emperor after another: the mad Caligula, the monster Nero, the philosopher Marcus Aurelius. Instead, Beard asks different, often larger and more probing questions: What power did emperors actually have? Was the Roman palace really so bloodstained? 

What kind of jokes did Augustus tell? And for that matter, what really happened, for example, between the emperor Hadrian and his beloved Antinous? 

Effortlessly combining the epic with the quotidian, Beard tracks the emperor down at home, at the races, on his travels, even on his way to heaven.

Along the way, Beard explores Roman fictions of imperial power, overturning many of the assumptions that we hold as gospel, not the least of them the perception that emperors one and all were orchestrators of extreme brutality and cruelty. 

Here Beard introduces us to the emperor’s wives and lovers, rivals and slaves, court jesters and soldiers, and the ordinary people who pressed begging letters into his hand—whose chamber pot disputes were adjudicated by Augustus, and whose budgets were approved by Vespasian, himself the son of a tax collector.

With its finely nuanced portrayal of sex, class, and politics, Emperor of Rome goes directly to the heart of Roman fantasies (and our own) about what it was to be Roman at its richest, most luxurious, most extreme, most powerful, and most deadly, offering an account of Roman history as it has never been presented before.

No hay comentarios:

Publicar un comentario