sábado, 10 de junio de 2023

SAINT FRANCIS OF ASSISI EXHIBITION. NATIONAL GALLERY, LONDON. UN LIVRE: KING KASAï DE CHRISTOPHE BOLTANSKI

Until 30 July 2023

Ground Floor Galleries

Come face-to-face with one of history’s most inspirational and revered figures in the first major UK art exhibition to explore Saint Francis of Assisi’s life and legacy.

Presenting the art and imagery of Saint Francis (1182–1226) from the 13th century to today, this exhibition looks at why this saint is a figure of enormous relevance to our time due to his spiritual radicalism, commitment to the poor, and love of God and nature, as well as his powerful appeals for peace, and openness to dialogue with other religions.

From some of the earliest medieval panels, relics and manuscripts to modern-day films and a Marvel comic, the exhibition shines a light on how Saint Francis has captured the imagination of artists through the centuries, and how his appeal has transcended generations, continents and different religious traditions.

It brings together paintings from the National Gallery Collection by Sassetta, Botticelli, and Zurbarán with international loans including works by Caravaggio, Josefa de Óbidos, Stanley Spencer, Antony Gormley, Giuseppe Penone, Andrea Büttner, and an exciting new commission from Richard Long.

This exhibition is curated by Gabriele Finaldi, Director of the National Gallery and Joost Joustra, the Ahmanson Research Associate Curator in Art and Religion at the National Gallery.

Detail from Francisco de Zurbarán, 'Saint Francis in Meditation', 1635-9 © The National Gallery, London

https://www.nationalgallery.org.uk/exhibitions/saint-francis-of-assisi


ET UN LIVRE

King Kasaï 



  «  Il est tout blanc, d’un blanc spectral, taillé en Hermès. Privé de son socle, pour ainsi dire détrôné,  il jouxte des artefacts faits de la même substance dure, compacte, quelque peu élimés par le temps, imprégnés de la même grandeur surannée. 
La vitrine expose une matière – l’ivoire – à travers ses multiples usages exhumés d’un grenier de grand-mère. 
Un chausse-pied, des coquetiers, des ronds de serviette, un coupe-papier, un bougeoir, des boules de billard, une brosse à cheveux, et au milieu de ce bric-à-brac de brocanteur, un roi avec sa barbe et ses médailles. Léopold II n’est plus qu’un bibelot parmi d’autres.  »

King Kasaï est le nom d’un éléphant empaillé qui fut longtemps le symbole du Musée royal de l’Afrique centrale, situé près de Bruxelles. 
C’est devant le «  roi du Kasaï  » et près d’un Léopold  II à la gloire déboulonnée, dans cette ancienne vitrine du projet colonial belge aujourd’hui rebaptisée Africa Museum, que Christophe Boltanski passe la nuit.

En partant sur les traces du chasseur qui participa à la vaste expédition zoologique du Musée et abattit l’éléphant en 1956, l’auteur s’aventure au cœur des plus violentes ténèbres, celles de notre mémoire.

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