viernes, 31 de marzo de 2023

UN LIVRE. AND AFTER IMPRESSIONISM: INVENTING MODERN ART. NATIONAL GALLERY

La Découverte ISBN : 9782348044809

Dès les années 1950, les premiers travaux scientifiques sur la persécution des Juifs sous l’Occupation, fondés sur les archives de l’État, ont réduit à néant les justifications des dirigeants de Vichy à la Libération : le « moindre mal », « sacrifier » les Juifs étrangers pour « sauver » les Juifs français, etc.Depuis, l’historiographie, qui a abouti dans les années 1970-1980 aux travaux majeurs de Robert Paxton ou de Serge Klarsfeld, n’a cessé de se développer, au point qu’il est sans doute impossible de dresser la liste exhaustive des milliers de titres parus.D’où la nécessité d’une présentation des acquis les plus récents de la recherche, française et internationale, sur la Shoah en France. Telle est l’ambition du présent ouvrage, à l’échelle des acteurs, dirigeants comme simples citoyens, qui permet de comprendre le bilan de la « solution finale » en France : 74 150 déportés ; plus de 200 000 non-déportés.Malgré la volonté génocidaire de l’occupant et la politique des dirigeants de Vichy visant à mobiliser toute la puissance de l’État contre les Juifs apatrides et leurs enfants, les obstacles dans l’administration et la société étaient suffisamment nombreux pour que, dès les grandes rafles de l’été 1942, en dépit des dizaines de milliers d’arrestations, la majorité des victimes parviennent à s’en sortir.Une mise au point salutaire alors que le savoir scientifique sur les crimes du XXe siècle est régulièrement attaqué à des fins nationalistes.


MUSÉE D´ORSAY

EXPOSITION

Until 13 August 2023

Explore a period of great upheaval when artists broke with established tradition and laid the foundations for the art of the 20th and the 21st centuries.

The decades between 1880 and the outbreak of the First World War in 1914 were a complex, vibrant period of artistic questioning, searching, risk-taking and innovation.

Image above: Paul Sérusier, 'The Talisman, landscape in the bois d’Amour', 1888 (Detail) © Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / photo Patrice Schmidt

The exhibition celebrates the achievements of three giants of the era: Paul Cézanne, Vincent van Gogh and Paul Gauguin and follows the influences they had on younger generations of French artists, on their peers and on wider circles of artists across Europe in Barcelona, Berlin, Brussels and Vienna.

With nearly a hundred works by artists ranging from Klimt and Munch, Matisse and Picasso to Mondrian and Kandinsky complemented by a selection of sculpture by artists including Rodin and Camille Claudel, the exhibition follows the creation of a new, modern art, free of convention, taking in Expressionism, Cubism and Abstraction.

The exhibition includes some of the most iconic works of art created during these decades. Important loans come to the exhibition from institutions and private collections worldwide including Museum of Modern Art, New York; Musée d’Orsay, Paris; Art Institute of Chicago; Musée Rodin, Paris; National Galleries of Scotland, Edinburgh; Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona; and Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, Connecticut.

https://www.nationalgallery.org.uk/exhibitions/after-impressionism-inventing-modern-art

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