Mozart has always been my favorite composer. I think I started to feel this strong connection to his music when I studied his concertos as a young flautist. I had to learn the language of the virtuosic writing he is so famous for, and be able to color and create musical phrases without the use of text. Many of Mozart’s concert arias are written in a similar way as his instrumental music, requiring a huge skill set of virtues and demanding extremes of range, breath control, dynamics, and stamina. As a former instrumentalist, I approach this special repertoire the same way with my voice as I did with my flute. The difference now is, as a grown woman, I feel that I have a deeper connection to his musical language. Because the human voice is an organic instrument, it responds (sometimes involuntarily!) to even the subtlest of emotional triggers. And there is text, often a very emotionally driven one, sometimes descriptive of the most heartbreaking of situations, that points to the direction of the ideal execution of this music.
Even though Mozart’s music is, with my humble abilities, impossible
to truly master, I still enjoy every moment I spend letting it live in me and
bringing it to the world in all its complexity. The emotional center of the
album for me is the aria "Ah, lo previdi" which is a journey within
itself, and the most sublime music accompanies the journey between life and
death, as the spirit of a loved one slips away. Though we may wish to follow
them into the next life, we must stay behind. So to be an "Ombra compagna," to be with someone in spirit, when
we say that, it is a comforting yet heartbreaking testament of love.
https://lisetteoropesa.com/ombra-compagna/
AND...
La bacchetta di Gioachino Rossini messa all'asta da Gonnelli
Una bacchetta da direttore d'orchestra in ebano, madreperla e avorio con placche d'argento, appartenuta a Gioachino Rossini che era stata donata al maestro dal Comune di Passy, dove il compositore aveva una villa e dove morì nel 1868, sarà messa all'asta online dalla Gonnelli Casa d'Aste di Firenze. Tra i lotti all'incanto dal 19 al 21 aprile, anche libri antichi, opere grafiche, autografi, fotografie, documenti musicali e un altro cimelio rossiniano: un biglietto d'invito autografo del musicista per le prove della sua Petite Messe Solennelle. La "baguette de chef d'orchestre", anteriore al 1868, avrà una base d'asta di 1.500 euro.
La bacchetta, lunga 380 millimetri, ha l'impugnatura in avorio intarsiato in ebano e madreperla, con terminali in argento cesellato e la scritta Passy incisa. E' conservata in un astuccio contenitore rigido in pelle nera goffrata, con interno sagomato a misura e un'etichetta novecentesca, dattiloscritta a inchiostro rosso: "Bacchetta di Rossini donata dal Comune di Passy". "Rossini trascorse gli ultimi anni di vita a Passy, cittadina oggi inglobata nell'elegante XVI arrondissement di Parigi, non lontano dal Bois de Boulogne che il compositore amava. Questa bacchetta fu un prezioso omaggio della città a Rossini - spiega la casa d'aste, ringraziando Sergio Ragni, noto esperto rossiniano.
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