This unfamiliar collection is the most enjoyable piano album of the year so far
It is a crying shame that Hahn is remembered chiefly as Marcel Proust’s only known lover and not as a creative artist in his own right.
The Proust liaison belonged to the 1890s. Hahn lived on to 1947,
fighting the Germans in the First World War and hiding from them as a hunted
Jew in the Second.
He wrote a Merchant of Venice opera for Paris and
a popular musical called Mozart. But his prime gift was for songs and piano miniatures. The ones collected
here are altogether unfamiliar, some of them record debuts.
What’s not to like?
A piece called Eros Hiding in the Woods does rather give away his game, but there’s more subtlety and originality than I expected. Some pieces conjure up the dank, illicit liaisons of Schoenberg’s Transfigured Night and the ineluctable fate of Wagner’s Tristan and Isolde. What is lacking — to Hahn’s credit — is any hint of sentimentality. Hahn tells smart stories for ten fingers.
The best of them are
as gripping as an Inspector Maigret mystery.
Pavel Kolesnikov, who brings these pieces
together, is Russian-trained and British resident. He goes quite heavy at times
on the atmospherics but when he lightens up he has the delicate touch of a
young Horowitz and the comic timing of Rowan Atkinson. What’s not to like? This
is the most enjoyable piano album of the year so far.
https://thecritic.co.uk/reynaldo-hahn-poemes-valses-hyperion/
ET AUSSI...
Parsifal
OPÉRA Richard Wagner
RÉSERVERCe spectacle n’est pas disponible en abonnement
Opéra Bastille - du 24 mai au 12 juin 2022
5h10 avec 2 entractes
Langue : Allemand
Surtitrage : Français / Anglais
Première : 24 mai 2022
À propos
EN QUELQUES MOTS :
Dès le prélude de Parsifal s’opère un enchantement. Celui d’une musique de dimension sacrée, teintée d’ésotérisme, de références bouddhistes et chrétiennes, porteuse d’un message universel et malgré tout sibyllin. Comment comprendre cette oeuvre que l’on traverse comme une « forêt de symboles » ? À partir de la légende de Perceval et du Saint Graal, Wagner parachevait, avec son ultime opéra, sa réflexion sur le combat entre le bien et le mal et en faisait germer les vertus de la compassion et du renoncement. Des valeurs que Richard Jones explore en confrontant la rigueur morale d’une communauté dogmatique à l’obscurantisme d’une idéologie scientifique déviante. Deux mondes que tout oppose si ce n’est une irrépressible attraction pour les illusions.
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