martes, 31 de mayo de 2022

REYNALDO HAHN: POÈMES & VALSES (HYPERION). CD. THE CRITIC. CO. UK. PARSIFAL, À L´OPÉRA BASTILLE


This unfamiliar collection is the most enjoyable piano album of the year so far

It is a crying shame that Hahn is remembered chiefly as Marcel Proust’s only known lover and not as a creative artist in his own right. 

The Proust liaison belonged to the 1890s. Hahn lived on to 1947, fighting the Germans in the First World War and hiding from them as a hunted Jew in the Second. 

He wrote a Merchant of Venice opera for Paris and a popular musical called Mozart. But his prime gift was for songs and piano miniatures. The ones collected here are altogether unfamiliar, some of them record debuts.

What’s not to like?

A piece called Eros Hiding in the Woods does rather give away his game, but there’s more subtlety and originality than I expected. Some pieces conjure up the dank, illicit liaisons of Schoenberg’s Transfigured Night and the ineluctable fate of Wagner’s Tristan and Isolde. What is lacking — to Hahn’s credit — is any hint of sentimentality. Hahn tells smart stories for ten fingers. 

The best of them are as gripping as an Inspector Maigret mystery.

Pavel Kolesnikov, who brings these pieces together, is Russian-trained and British resident. He goes quite heavy at times on the atmospherics but when he lightens up he has the delicate touch of a young Horowitz and the comic timing of Rowan Atkinson. What’s not to like? This is the most enjoyable piano album of the year so far.

https://thecritic.co.uk/reynaldo-hahn-poemes-valses-hyperion/


ET AUSSI...

Parsifal

OPÉRA Richard Wagner

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Opéra Bastille - du 24 mai au 12 juin 2022

5h10 avec 2 entractes

Langue : Allemand

Surtitrage : Français / Anglais

  • Première : 24 mai 2022

    À propos

    EN QUELQUES MOTS :

    Dès le prélude de Parsifal s’opère un enchantement. Celui d’une musique de dimension sacrée, teintée d’ésotérisme, de références bouddhistes et chrétiennes, porteuse d’un message universel et malgré tout sibyllin. Comment comprendre cette oeuvre que l’on traverse comme une « forêt de symboles » ? À partir de la légende de Perceval et du Saint Graal, Wagner parachevait, avec son ultime opéra, sa réflexion sur le combat entre le bien et le mal et en faisait germer les vertus de la compassion et du renoncement. Des valeurs que Richard Jones explore en confrontant la rigueur morale d’une communauté dogmatique à l’obscurantisme d’une idéologie scientifique déviante. Deux mondes que tout oppose si ce n’est une irrépressible attraction pour les illusions.

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