miércoles, 1 de febrero de 2023

SERIE INSIDE OUT ETGAR KERET. BERLIN, MUSEUM. AND ALEX KATZ EXHIBITION AT THE GUGGENHEIM MUSEUM OF NEW YORK

Mit Inside Out zeigt das Jüdi­sche Museum Berlin eine Aus­stellung des israe­li­schen Autors Etgar Keret.

Aus­gehend von Er­inne­run­gen an seine Mutter hat Keret Kurz­ge­schichten ver­fasst, die im Rah­men der Aus­stellung nun erst­mals öffent­lich präsen­tiert wer­den. Die Texte er­zählen vom All­tag der Familie in Israel eben­so wie von trau­ma­ti­schen Kriegs­erleb­nissen und Gewalt­er­fah­rungen der 1934 in Polen ge­borenen Mutter.


Die Geschichten werden mit vom Autor aus­gewählten Ob­jekten präsen­tiert. Dabei handelt es sich um Objekte aus den Samm­lungen des Jüdi­schen Museums Berlin sowie um Auftrags­arbeiten zeit­ge­nössischer Künst­ler*innen, die in Ko­ope­ra­tion mit Keret ent­standen sind. 

Das Zusammen­spiel von Er­inne­run­gen, Objekten und künstler­ischen Installa­tionen er­öffnet Be­sucher*innen neue, emotions­geladene Assoziations­räume, die be­wusst mit klas­si­schen Er­wartungen an einen Museums­besuch brechen.

Im titel­gebenden Einleitungs­text Inside Out (Von innen nach außen) stellt Etgar Keret seinen Zu­gang zur Aus­stellung vor:

Hier können Sie die neun Kurz­ge­schichten hören und lesen, die Etgar Keret für die Aus­stellung ge­schrie­ben hat. Keret hat die he­brä­ischen Original­texte und die eng­lische Über­setzung selbst ein­ge­sprochen (die eng­lischen Audios finden Sie auf der eng­lischen Aus­stellungs­seite). Sprecher der deut­schen Texte ist Daniel Kehl­mann, der mit Etgar Keret be­freun­det ist.

https://www.jmberlin.de/ausstellung-inside-out-etgar-keret


Two life-size cutouts of a man and a woman appear to be conversing as they look at art on view in the Guggenheim Museum rotunda.

Alex Katz: Gathering

Across eight decades of intense creative production, Alex Katz (b. 1927, Brooklyn, New York) has sought to capture visual experience in the present tense. “Eternity exists in minutes of absolute awareness,” Katz stated in 1961. “Painting, when successful, seems to be a synthetic reflection of this condition.” Whether evoking a glancing exchange between friends or a shaft of light filtered through trees, he has aimed to create a record of “quick things passing,” compressing the flux of everyday life into a vivid burst of optical perception.

Emerging as an artist in the mid-20th century, Katz forged a mode of figurative painting that fused the energy of Abstract Expressionist canvases with the American vernaculars of the magazine, billboard, and movie screen. Throughout his practice, he has turned to his surroundings in downtown New York City and coastal Maine as his primary subject matter, documenting an evolving community of poets, artists, critics, dancers, and filmmakers who have animated the cultural avant-garde from the postwar period to the present.

Staged in the city where Katz has lived and worked his entire life, and prepared with the close collaboration of the artist, this retrospective will fill the museum’s Frank Lloyd Wright rotunda. Encompassing paintings, oil sketches, collages, drawings, prints, and freestanding “cutout” works, the exhibition will begin with the artist’s intimate sketches of riders on the New York City subway from the late 1940s and will culminate in the rapturous, immersive landscapes that have dominated his output in recent years.

Alex Katz: Gathering is organized by Katherine Brinson, Daskalopoulos Curator, Contemporary Art, with Terra Warren, Curatorial Assistant, and with additional support from Andrea Zambrano, Curatorial Assistant.

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