Mit Inside Out zeigt das Jüdische Museum Berlin eine Ausstellung des israelischen Autors Etgar Keret.
Ausgehend von Erinnerungen an seine Mutter hat Keret Kurzgeschichten verfasst, die im Rahmen der Ausstellung nun erstmals öffentlich präsentiert werden. Die Texte erzählen vom Alltag der Familie in Israel ebenso wie von traumatischen Kriegserlebnissen und Gewalterfahrungen der 1934 in Polen geborenen Mutter.
Die Geschichten werden mit vom Autor ausgewählten Objekten präsentiert. Dabei handelt es sich um Objekte aus den Sammlungen des Jüdischen Museums Berlin sowie um Auftragsarbeiten zeitgenössischer Künstler*innen, die in Kooperation mit Keret entstanden sind.
Das
Zusammenspiel von Erinnerungen, Objekten und künstlerischen
Installationen eröffnet Besucher*innen neue, emotionsgeladene
Assoziationsräume, die bewusst mit klassischen Erwartungen an einen
Museumsbesuch brechen.
Im titelgebenden Einleitungstext Inside Out
(Von innen nach außen) stellt Etgar Keret seinen Zugang zur Ausstellung vor:
Hier können Sie die neun Kurzgeschichten
hören und lesen, die Etgar Keret für die Ausstellung geschrieben hat. Keret
hat die hebräischen Originaltexte und die englische Übersetzung selbst
eingesprochen (die englischen Audios finden Sie auf der englischen
Ausstellungsseite). Sprecher der deutschen Texte ist Daniel Kehlmann, der
mit Etgar Keret befreundet ist.
https://www.jmberlin.de/ausstellung-inside-out-etgar-keret
Alex Katz: Gathering
Across eight decades of intense creative production, Alex Katz (b. 1927, Brooklyn, New York) has sought to capture visual experience in the present tense. “Eternity exists in minutes of absolute awareness,” Katz stated in 1961. “Painting, when successful, seems to be a synthetic reflection of this condition.” Whether evoking a glancing exchange between friends or a shaft of light filtered through trees, he has aimed to create a record of “quick things passing,” compressing the flux of everyday life into a vivid burst of optical perception.
Emerging as an artist in the mid-20th century, Katz forged a mode of figurative painting that fused the energy of Abstract Expressionist canvases with the American vernaculars of the magazine, billboard, and movie screen. Throughout his practice, he has turned to his surroundings in downtown New York City and coastal Maine as his primary subject matter, documenting an evolving community of poets, artists, critics, dancers, and filmmakers who have animated the cultural avant-garde from the postwar period to the present.
Staged in the city where Katz has lived and worked his entire life, and prepared with the close collaboration of the artist, this retrospective will fill the museum’s Frank Lloyd Wright rotunda. Encompassing paintings, oil sketches, collages, drawings, prints, and freestanding “cutout” works, the exhibition will begin with the artist’s intimate sketches of riders on the New York City subway from the late 1940s and will culminate in the rapturous, immersive landscapes that have dominated his output in recent years.
Alex Katz: Gathering is organized by Katherine Brinson, Daskalopoulos Curator, Contemporary Art, with Terra Warren, Curatorial Assistant, and with additional support from Andrea Zambrano, Curatorial Assistant.
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