13.07.2018 – 29.10.2018
In her studio, d’Ora
captured the great names of the 20th century’s world of art and fashion,
aristocracy and politics. The first artist photographed by her was Gustav Klimt
in 1908, the last Pablo Picasso in 1956. She further immortalized Emperor
Charles I of Austria and members of the Rothschild family, Coco Chanel and
Josephine Baker as well as Marc Chagall and Maurice Chevalier. In 1907 Dora
Kallmus was one of the first women in Vienna to open a photographic studio.
Within only a few months, the Atelier d’Ora had established itself as the most
elegant and renowned studio for artistic portrait photographs and her images
were widely disseminated through numerous newspapers and magazines in Austria
and abroad. In 1925 an offer from the fashion magazine L’Officiel brought d’Ora
to Paris, which became the center of her personal and professional life. She
received countless commissions from fashion- and lifestyle magazines, which
only started to abate from the mid-1930s when the political situation across
Europe became increasingly precarious. A disenfranchised Jew, d’Ora lost her
Paris studio in 1940 and for years had to hide from German occupying forces in
France. Having narrowly escaped capture, the portraitist of society focused her
at once sharp and empathic gaze after 1945 also on nameless concentration camp
survivors as well as on the meat stock of the Parisian abattoirs. D’Ora’s work
traces a unique arc from the last Austrian monarch, via the glamour of the
Paris fashion world in the 1920s and 30s to a Europe entirely changed after
World War II.
The exhibition is created
in cooperation with the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg as well as the
Photoinstitut Bonartes in Vienna and is curated by Monika Faber and Magdalena
Vukovic.
MACHEN SIE MICH SCHÖN, MADAME D'ORA!
13.07.2018 – 29.10.2018
Im Atelier d’Oras
traten die Größen der Kunst- und Modewelt, der Aristokratie und der Politik des
20. Jahrhunderts vor die Kamera. Der erste Künstler, den sie fotografierte, war
1908 Gustav Klimt, der letzte war 1956 Pablo Picasso. Kaiser Karl von
Österreich fand sich ebenso ein wie die Familie Rothschild, Coco Chanel und
Josephine Baker oder Marc Chagall und Maurice Chevalier. Im Jahr 1907 eröffnete
Dora Kallmus’ als eine der ersten Frauen in Wien ein Fotostudio. Innerhalb
weniger Monate galt das Atelier d’Ora als eleganteste und renommierteste
Adresse für das künstlerische Porträt und ihre Aufnahmen fanden in zahlreichen
Zeitungen und Zeitschriften im In- und Ausland weite Verbreitung. Im Jahr 1925
brachte ein Angebot des Modemagazins L’Officiel d’Ora nach Paris, das fortan
ihr Lebens- und Arbeitsmittelpunkt sein sollte. Zahllosen Aufträge für Mode-
und Lifestylezeitschriften folgten, die erst Mitte der 1930er-Jahre abebbten,
als die politische Lage in Europa zunehmend prekärer wurde. Als entrechtete
Jüdin verlor d’Ora 1940 ihr Atelier in Paris und musste sie sich jahrelang vor
den deutschen Besatzungssoldaten in Frankreich versteckt halten. Gerade noch
davongekommen, richtete die Gesellschaftsporträtistin nach 1945 ihren zugleich
scharfen und einfühlsamen Blick auch auf die namenlosen Heimkehrer aus den
Konzentrationslagern und auf das Schlachtvieh der Pariser abattoirs. D’Oras
Werk spannt einen einzigartigen Bogen von der Repräsentation des letzten
österreichischen Monarchen, über den Glamour der Pariser Modewelt der 1920er-
und 1930er-Jahre bis hin zu einem gänzlich veränderten Europa nach dem Zweiten
Weltkrieg.
Eine Ausstellung in
Zusammenarbeit mit dem Photoinstitut Bonartes und dem Museum für Kunst und
Gewerbe Hamburg. Kuratiert von: Monika Faber und Magdalena Vukovic
https://www.leopoldmuseum.org/en/exhibitions/100/make-me-look-beautiful-madame-dora
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